Elke maand interviewt #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer verbindt Sofia Van Overmeire, General Manager bij HR Talents, ons met Ellen Heirbaut, Technical Recruiting Manager bij Yelp in de befaamde Bay Area bij San Francisco. Hoe ze daar geraakte? Je gelooft het niet, maar, jawel… Een gesprek over vinnig rekruteren, de kracht van de Rooney Rule en babbelen bij de watercooler. En over het belang van high fives.
Bijna 10 jaar geleden ruilde Ellen Heirbaut het Waasland in voor de Bay Area, haar liefde en flinke honger naar avontuur achterna. Op vrij jonge leeftijd had ze het gevoel dat ze al veel bereikt had: een vriend, een huis, een job. Tijdens een trip doorheen Noord-Amerika werd ze verliefd op San Francisco en haar vriend begon impulsief te solliciteren bij tech-bedrijven, onder andere bij Yelp, waar een voorstel volgde. Het plan? Een jaar of twee blijven en dan naar België terugkeren. Maar het leven laat zich niet altijd plannen. Zo’n 9 jaar later woont ze er nog steeds, is ze niet meer samen met haar vriend, heeft ze een kind en is ze aan de slag als Technical Recruitment Manager bij datzelfde Yelp, in de VS één van de grootste recensiesites.
Yelp werd in 2004 opgericht door twee voormalige PayPal-werknemers, Jeremy Stoppelman en Russel Simmons. De website, die draait op reviews van gewone gebruikers, heeft de reputatie om lokale winkeliers en restaurantuitbaters te maken of te kraken. Stoppelman en Simmons kwamen op het idee voor een op e-mail gebaseerd netwerk van doorverwijzingen nadat Stoppelman geen lokale aanbeveling voor een arts vond toen hij griep opliep.
Hoe beginnen?
Springen en zwemmen
Amerika mag dan al het land van onbegrensde mogelijkheden zijn, het was allesbehalve evident om een green card te bemachtigen. Ellen Heirbaut startte als Technical Recruiter bij Randstad Technologies met weinig kennis ter zake. Dat ze toen niet heeft opgegeven, maakt haar nog altijd trots. Veel vragen durven stellen en je comfortabel voelen met oncomfortabel zijn, dát noemt ze de sleutels. “Makkelijk was het niet. Je hebt heel wat verschillende soorten designers. Je moet dus heel goed het verschil kennen. Java is niet Javascript. Je moet die termen leren kennen. En dat leer je enkel al doende, er is geen woordenboek. Het is springen en zwemmen.”
Vrij snel heeft ze ontdekt dat ze niet alleen enthousiast wordt van het zoeken naar kandidaten die niemand vindt, maar dat ze daar bovendien ook heel goed in is. Zowat 6 jaar werkt ze ondertussen bij Yelp. Daar stuurt ze een remote team van recruiters aan die verantwoordelijk zijn voor de aanwerving van ingenieurs. Haar team zit verspreid over onder andere Canada, Chicago, LA, San Francisco, Hamburg en Londen.
“Waarom ik hier nog altijd werk? Het klikte gewoon. Al vanaf het eerste gesprek. Niet alleen met Yelp overigens, maar ook met de hele omgeving van tech-bedrijven en met de Bay Area. Die tech-mentaliteit heb je overigens niet louter hier, maar evenzeer in Austin, Portland en New York.
Hier nemen mensen zelf beslissingen. Toen ik 9 jaar geleden in België werkte, was dat zeker niet het geval. Er is hier ook veel meer diversiteit op de werkvloer, wat op zich al tot meer innovatie leidt. Mensen moedigen elkaar hier aan, applaudisseren zelfs voor elkaar tijdens shout-outs, geven high fives. Mensen worden hier constant gevoed in hun honger naar groei.”
Hoe overtuigen?
Conversatie boven compensatie
Uiteraard woedt er in de Bay Area een vurige war for talent. Sterke technical recruiters, gespecialiseerd in software engineering, zijn er bijzonder gegeerd. Ze worden er dan ook constant weggekaapt. Hoe ze engineering kandidaten overtuigt om bij Yelp te werken? “Niet louter door compensatie, hoewel dat een belangrijk onderdeel van het sollicitatiegesprek uitmaakt”, licht Heirbaut toe. “Engineers aanwerven in San Francisco? Dat is een bijzonder competitieve markt. Essentieel is om mensen te vinden die passen in het verhaal, die aansluiten bij de missie. We zijn geen hippe start-up meer, maar het voelt wel nog steeds zo. Mensen kunnen echt impact hebben. Engineers krijgen hier de kans om nieuwe producten te bedenken die effectief in de markt gezet worden.”
“Je verdwijnt bij ons ook niet in de massa”, voegt ze er nog aan toe. “We hebben de stabiliteit van een groot bedrijf gecombineerd met de cultuur van een start-up. Sinds covid-19 voelen we ook veel concurrentie van delivery-bedrijven. En met geld kan je mensen op korte termijn altijd over de streep trekken. Een vaak gebruikte techniek: talent aan het bedrijf binden door uitgesteld te verlonen en aandelen te geven die pas na 4 jaar te gelde gemaakt kunnen worden. Dat is dan het retentiebeleid. Voor ons is conversatie evenwel belangrijker dan compensatie.”
Hoe werven?
Maak kennis met de Rooney Rule
“Onze new weapons in the battle for talent? Het volstaat eerst en vooral niet meer om een generiek antwoord te geven aan sollicitanten, je moet je waarden en missie deel laten uitmaken van het gesprek. Mensen moeten de missie voelen en ermee willen connecteren. Maar dat is niet nieuw. Wel nieuw is de toenemende aandacht voor diversiteit, deels gevoed door de actualiteit. Dat topic is prominent aanwezig, ook tijdens sollicitatiegesprekken. Je komt er niet meer mee weg als je geen strategie rond diversiteit en inclusie hebt. Bij Yelp zetten we daar extra op in omdat engineers vaker mannelijk en blank zijn. Er is natuurlijk geen magische oplossing, je moet er alle dagen bewust mee bezig zijn en constant in overleg gaan met medewerkers.”
In Amerika zweren veel tech-bedrijven bij de Rooney Rule. “Ook wij passen die toe”, zegt Ellen Heirbaut. “De regel is simpel: zorg dat er voor elke vacante functie in elk geval één vrouw wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en liefst ook nog iemand van een (andere) minderheid. De regel dankt zijn naam aan het American football, waar Dan Rooney in 2003 een regel uitvaardigde dat voor elke managementpositie op zijn minst één kandidaat uit een minderheid moest worden uitgenodigd.”