Ga naar hoofdinhoud
Vijf tips om als HR professional mensen te overtuigen

— General HR

Vijf tips om als HR professional mensen te overtuigen

Een goede negotiatie voeren met de vakbond of een idee pitchen aan het directiecomité: elk idee dat je verdedigt als HR professional, staat of valt met overtuigingskracht. Het is je overtuigingskracht die ervoor zorgt dat je mensen warm maakt voor een beslissing en overtuigt om mee te gaan in je verhaal. Finaal wil je “nee” in een “ja” veranderen, toch? 

Maar hoe kun je als HR professional anderen overtuigen? Kan je beïnvloeden zonder dat anderen zich beïnvloed voelen? En kan je overtuigen als je geen autoriteit hebt? Tijdens onze webinar gaf Diana De Wit concrete tips vanuit haar ervaring als HR director en business & leadership coach. Laat je inspireren door Diana’s meest overtuigende tips. 

1 Bouw een goede relatie op

Welke inzichten over overtuigen en beïnvloeden zijn al wetenschappelijk bewezen? Diana: “Beïnvloeding is een begrip dat eerder toegepast wordt binnen consumer marketing dan binnen human resources.” Robert Cialdini, een autoriteit op dit vlak, heeft hier jarenlang onderzoek over verricht en zes principes beschreven die een hefboom zijn bij het beïnvloeden van mensen: autoriteit, sympathie, consensus, consistentie, wederkerigheid en zeldzaamheid. Enkele voorbeelden: 

  • Wederkerigheid: als je in je rol als HR professional iemand helpt of ondersteunt, dan zal deze persoon je later makkelijker een dienst terug bewijzen. 
  • Autoriteit : hoe sterker je expertise en ervaring als HR professional zijn, hoe sneller werkgevers geïnteresseerd zijn om met je samen te werken. 
  • Consensus: als je een bepaalde HR aanpak voorstelt en argumenteert dat andere bedrijven met succes dezelfde aanpak gehanteerd hebben, dan gaan mensen sneller ingaan op je voorstel. 

Natuurlijk kunnen HR professionals deze beïnvloedingsprincipes toepassen, maar eigenlijk start het beïnvloedingsproces veel vroeger. Nog voor je als HR professional iemand wil overtuigen van een idee, kan je voorbereidend werk doen door een goede relatie te creëren. Vrij vertaald: nog voor je aan “persuading” doet, kan je al aan “pre-suading” doen. Diana: “Als je tijd vrijmaakt om een goede relatie met mensen op te bouwen, dan gaan ze later sneller ingaan op je voorstel. Als mensen graag met je samenwerken, krijg je meer gedaan.”

2 Pas je gespreksstijl aan 

Ook je gesprekstechniek draagt bij tot je overtuigingskracht. Mensen hebben eerder de neiging om een gesprek te “duwen” dan te “trekken”, terwijl het eigenlijk anders kan én moet. “Veel mensen beginnen eerst te spreken in plaats van te luisteren en focussen zich vooral op wat ze zelf nodig hebben.” Ze duwen het gesprek in de richting die zij willen, maar duwen betekent in deze context eerder ... wegduwen. Diana ziet het liever omgekeerd: “Probeer eerst te luisteren en daarna te praten. Focus op wat die andere persoon nodig heeft en je zal sneller iets gedaan krijgen. Betrek hen bij het gesprek of project.”

3 Ga voor een win-win 

Een andere succesvolle manier om iemand te beïnvloeden, is via het win-win principe. Diana: “Je kan het best iemand beïnvloeden als zowel jij als de andere persoon iets te winnen hebben bij je voorstel. Want als jij iets te winnen hebt en de andere iets te verliezen heeft, dan ervaart de andere dat mogelijks als manipuleren en bereik je niet het beoogde doel op de lange termijn.” Kortom: jij wint als de andere persoon ook wint.

4 Zie je gesprekspartner als een medestander 

Zelfs wanneer je geen autoriteit hebt over een andere persoon, kan je mensen beïnvloeden en overtuigen. De belangrijkste sleutel tot beïnvloeden, is om de persoon voor jou te zien als een mogelijke medestander. Je kan hem/haar overtuigen door jezelf de volgende vragen te stellen: wat zijn jullie overlappende belangen? Welke gemeenschappelijke doelen hebben jullie? Hoe gaat het eraan toe in zijn/haar team? Waar geeft die persoon om en hoe kan je hem helpen om dit te bereiken? 

5 Kies de juiste woorden 

Een laatste tip van Diana? Ook woorden hebben een grote impact, zoals Phil M. Jones vertelde in Exactly What to Say. Je kan mensen het gevoel geven dat je op dezelfde lijn staat door hen aan te spreken met: “Als ik in jouw positie was …” Je kan iemand meenemen in je leefwereld door je zin te beginnen met “Stel je eens voor ...”. 

Of sterker nog: je kan nog een stap verder gaan door mensen zich mentaal te laten voorstellen alsof ze je voorstel al goedgekeurd hebben: “Stel dat je akkoord gaat met mijn voorstel, hoe weet je dan achteraf dat je de juiste keuze gemaakt hebt?” Concreet: als je jezelf voorstelt om als kandidaat interim manager aan de slag te gaan, kan je de volgende vraag stellen: “Wanneer je me  na twee maanden  als interim HR manager aan het werk ziet, hoe weet je dan dat je de juiste keuze hebt gemaakt?”

Benieuwd om meer te weten te komen over beïnvloeding? Gezien het overtuigende succes van onze webinar, organiseren we binnenkort een tweede sessie met Diana De Wit. Hou dus zeker onze eventpagina in de gaten.


Durf jobs op te knippen om zo individueel tot een compromis te komen met een kandidaat

House of Executives legt Sofia Van Overmeire vijf stellingen voor om de strijd voor talent in het juiste perspectief te plaatsen.

Welkom, Kim!

Graag stellen wij u voor aan onze nieuwste collega, Kim Verboomen, die ons team van Werving & Selectie komt versterken!

Bekijk employer branding door een businessbril

Elke maand interviewt Lesley Arens van #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer verbindt Sofia Van Overmeire, General Manager van HR Talents, Lesley met Alba Mora, Head of Employer Branding International Region (Latam, Africa, Middle East, Euro Asia, Asia) bij Sanofi. Samen met Yves Pilet rolt ze de nieuwe employer branding strategie wereldwijd uit én kijkt ze hoe de diverse regio’s gealigneerd worden en van elkaar kunnen leren.

#ZigZagHR Podcast: The pixelated workforce

The pixelated workforce. Daarover kruipt Lesley Arens van #ZigZagHR in haar podcast "Brainpickings" in het hoofd van onze General Manager, Sofia Van Overmeire.

We present: Tasja!

Wij stellen u met veel plezier voor aan onze nieuwste collega, Tasja Vermeersch, die ons team van Werving & Selectie komt versterken!

Shimano Europe: Opleiding is een cadeau, maar medewerker moet het wel zelf openmaken

Elke maand interviewt Lesley Arens van #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer verbindt Sigrun Debaillie, International Matchmaker bij HR Talents, Lesley met Maarten Horbach, HR Director bij Shimano Europa. Hij gaat in op het opmerkelijke vitaliteitsprogramma van de wereldwijd actieve onderneming.

Leider zijn is geen job, het is een verantwoordelijkheid

Elke maand interviewt Lesley Arens van #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer verbindt Sofia Van Overmeire, General Manager van HR Talents, Lesley met Rik De Buyserie, CEO en Country Manager van ENGIE Peru.

Welkom, Sylvia!

Wij zijn blij en trots te kunnen aankondigen dat Sylvia Dewael ons team komt versterken!

HOUSE OF TALENTS VERWERFT QUINTESSENCE, MARKTLEIDER IN ASSESSMENT EN PEOPLE MANAGEMENT

Het Belgische bedrijf Quintessence werd overgenomen door de gespecialiseerde, internationale HR groep House of Talents.

It’s a great time to be (a freelancer) in HR

Samen met Lesley Arens van #ZigZagHR, hebben we acht ervaren HR freelancers verzameld rond de tafel, zelfstandige HR experten die deel uitmaken van onze freelance community. Gemiddeld 30 jaar ervaring in HR én daarbuiten brengen ze mee én een uitgesproken visie waarom het zo’n fantastische tijd is om – als freelancer – aan de slag te zijn in HR. We brengen een synthese van een opmerkelijk, geanimeerd en vooral leerzaam rondetafelgesprek…

Dit is het decennium van HR, maar dan wel van een ander HR

Guy De Herde, Chief People Officer bij INSEAD, over hoe change verwezenlijkt wordt én welke de rol van HR daarin is.

You can only grow, if you can grow together

Wij zijn blij en trots te kunnen aankondigen dat Ellen Van Den Bergh ons team van matchmakers komt versterken.

HOUSE OF TALENTS NEEMT NOORDERBUUR THE HUMAN NETWORK OVER

Het Nederlandse bedrijf The Human Network is overgenomen door het Belgische House of Talents. Dit is voor beide partijen een heugelijk moment. Voor House of Talents is het een logische stap in hun meer internationaal gerichte groeiambitie. Zo halen ze heel wat extra expertise binnen. Voor The Human Network is het een goede ontwikkeling, omdat het bedrijf graag onderdeel wil zijn van een internationaal professioneel netwerk. Ook zij verwachten veel te leren in de nieuwe combinatie.

Vrijheid is hét thema voor de komende jaren

Een interview met Sofia Van Overmeire over vrijheid, vertrouwen en flexibiliteit.

Vinnig rekruteren bij Yelp: De kracht van de Rooney Rule, babbelen bij de watercooler & high fives

De kracht van de Rooney Rule, babbelen bij de watercooler & high fives

War for talent: 4 best practices om uw vacatures sneller in te vullen

Talent is schaars, blijft schaars en is dé zorg voor de toekomst van onze bedrijven.

“Voor mij is HR meer dan ooit het hart van elke organisatie!”

Samira Bersoul zal HR Talents versterken als matchmaker voor regio Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant

Diverse teams zijn performanter en innovatiever

Een interview met Hugo Breda, Managing Director J&J Medical Devices UK & Ireland

The Big Reset Playbook: wat kunnen we nú, vandaag doen?

Elke maand interviewt #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Nuno Gonçalves, Global Head of Strategic Capability Building bij de Amerikaanse multinational Mars Inc, Senior Faculty Member van de Josh Bersin Academy en coauteur van The Big Reset Playbook.

Je bedrijfsstrategie kan pas echt slagen als je werknemers erin geloven

Elk organisatie wil een duidelijke strategie. Een strategie waar haar werknemers achter staan. Een strategie die haar klanten voelen in de customer experience die ze krijgen. En toch worstelen veel bedrijven hiermee. Werknemers overtuigen en warm maken om echt achter die strategie te staan, blijft een uitdaging. Hoe komt dat? Waar loopt het verkeerd?

Wat is jouw strategie voor een goede hr-strategie?

Een missie, een visie en ambitie: dit zijn de belangrijkste elementen van een hr-strategie. En toch is dit niet wat de strategie van Raf Lamberts (CHRO en bestuurslid Vanderlande) zo aantrekkelijk maakt. Alleen: wat maakt zijn hr-strategie zo succesvol?

+32 9 334 81 61