Ga naar hoofdinhoud
Elf nominaties als great place to work: hoe doet Protime dat?

— General HR

Elf nominaties als great place to work: hoe doet Protime dat?

Elf nominaties als great place to work en één op de twee sollicitaties via mond-tot-mondreclame. Protime is een sexy werkgever, zonder sexy product. Peter s’Jongers, CEO van Protime, bevestigt: “Je vindt geen lief aan de toog wanneer je zegt dat je tijdregistratiesystemen verkoopt.”

Wat maakt Protime dan zo uniek? Peter s’Jongers wist het antwoord eerst ook niet. Wat hij wél vanaf het begin voelde, is dat zijn bedrijf iets losmaakt. Werknemers komen toe, werknemers gaan weg. Dat is overal zo. Maar bij Protime keren ze ook terug.

Missie en visie: opgesplitst

Nochtans verschilt Protime niet zo van andere bedrijven. Missie en visie? Ja, Protime heeft ze ook. Maar nee, het management legt ze niet op.

Elk team bepaalt zélf zijn missie en visie door twee vragen te beantwoorden. Waarom zijn wij er als team? Wat beloven we aan onze klant? Een IT’er kan zich afvragen: wat voegen wij toe als IT-afdeling? Wat bereiken wij dat een extern IT-bureau niet kan? Protime wil dat haar werkenemers weten waar zij het verschil in kunnen maken. Een duidelijker doel = meer engagement. 

Evaluatiegesprek: afgeschaft

Het functioneringsgesprek? Zeven jaar geleden werd het afgeschaft, omdat het te moeilijk is om 365 dagen op een uur te evalueren. “En de zon is blijven opkomen”, aldus Peter.

Protimes werknemers ervaarden te veel stress en te weinig rendement tijdens een evaluatiegesprek. De focus lag tijdens zo’n lang(dradig) gesprek op performen en zwakke punten verbeteren. Protime draait het vandaag liever om en organiseert regelmatig korte coachingsgesprekken over welbevinden en het versterken van sterke punten. Meer gesprekken = meer engagement.

Nieuwjaarsreceptie: muisstil

De nieuwjaarsreceptie van Protime? Vroeger werden er alleen awards uitgereikt, tot een werknemer haar persoonlijk verhaal vertelde voor een zaal van driehonderd mensen. Alleen op het podium.

De Nederlandse sales manager vertelde dat ze haar targets niet bereikt had. De reden: één van haar teamleden kampte met een burn-out, een andere collega had het team verlaten. Weg hoerasfeer. “Je kon een speld horen vallen.” En toch werd haar openheid geapprecieerd: zelfs collega’s die ze niet kende, feliciteerden haar. Gevolg: in 2019 behaalde ze haar doelen wél en scoorde ze zelfs 20% beter. Meer steun = meer engagement.

Bedrijfscultuur: doel

Engagement versterken is dus hét doel van Protime. 70% van de werknemers verliest namelijk zijn engagement binnen het jaar, terwijl 100% met volle moed en engagement begint aan een nieuwe job. Niet geëngageerd zijn betekent trouwens niet dat je slecht werk levert. Niet geëngageerd zijn betekent dat het je als werknemer niet kan schelen of het goed gaat met het bedrijf. 

Engagement stimuleer je niet met een complexe strategie, een stevig loon of een hip product. Engagement versterk je met bedrijfscultuur. Engagement bereik je wanneer je werknemers zich honderd procent goed voelen bij hun collega’s, bij hun prestaties. Voor Peter is dit het mooiste gevoel, na verliefdheid. Een gevoel van trots.


Vrijheid is hét thema voor de komende jaren

Een interview met Sofia Van Overmeire over vrijheid, vertrouwen en flexibiliteit.

Vinnig rekruteren bij Yelp: De kracht van de Rooney Rule, babbelen bij de watercooler & high fives

De kracht van de Rooney Rule, babbelen bij de watercooler & high fives

War for talent: 4 best practices om uw vacatures sneller in te vullen

Talent is schaars, blijft schaars en is dé zorg voor de toekomst van onze bedrijven.

“Voor mij is HR meer dan ooit het hart van elke organisatie!”

Samira Bersoul zal HR Talents versterken als matchmaker voor regio Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant

Diverse teams zijn performanter en innovatiever

Een interview met Hugo Breda, Managing Director J&J Medical Devices UK & Ireland

Vijf tips om als HR professional mensen te overtuigen

Hoe kan je als HR professional mensen overtuigen? Hoe verander je een "nee" in een "ja?"

The Big Reset Playbook: wat kunnen we nú, vandaag doen?

Elke maand interviewt #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Nuno Gonçalves, Global Head of Strategic Capability Building bij de Amerikaanse multinational Mars Inc, Senior Faculty Member van de Josh Bersin Academy en coauteur van The Big Reset Playbook.

Je bedrijfsstrategie kan pas echt slagen als je werknemers erin geloven

Elk organisatie wil een duidelijke strategie. Een strategie waar haar werknemers achter staan. Een strategie die haar klanten voelen in de customer experience die ze krijgen. En toch worstelen veel bedrijven hiermee. Werknemers overtuigen en warm maken om echt achter die strategie te staan, blijft een uitdaging. Hoe komt dat? Waar loopt het verkeerd?

Wat is jouw strategie voor een goede hr-strategie?

Een missie, een visie en ambitie: dit zijn de belangrijkste elementen van een hr-strategie. En toch is dit niet wat de strategie van Raf Lamberts (CHRO en bestuurslid Vanderlande) zo aantrekkelijk maakt. Alleen: wat maakt zijn hr-strategie zo succesvol?