Ga naar hoofdinhoud
Hoe COVID-19 een invloed had op onze wereld.

— Everything under CTRL.

Hoe COVID-19 een invloed had op onze wereld.

Voor ons is de impact van COVID-19 op de IT-wereld niet genoeg in de kijker gezet hoewel deze sector zeker ook zwaar onder druk is gezet door de wereldwijde crisis. Het lijkt voor het grootste deel van de bevolking vanzelfsprekend dat iedereen zomaar remote kan werken, maar een klein deel van deze bevolking is hier dan ook verantwoordelijk voor. Ook in “onze” sector is de impact op de mensen groot, overuren zijn geen uitzondering meer maar de nieuwe standaard, de druk verhoogt want iedereen moet nog steeds dezelfde service krijgen maar remote,...
Daarom brengen we vandaag graag ons verhaal naar jullie om onze ervaring te delen en jullie een kijk te geven in onze wereld.

Het verhaal van Jef


Voor Jef is de impact op zijn werksituatie op zich niet zo zeer gewijzigd door het vallen van de wereld in een crisissituatie, hoewel hij ook ingeschakeld is om de snelle beweging naar thuiswerk mogelijk te maken. Midden maart ’20 waren er handen te kort om iedereen, waar mogelijk, maar op die VPN aan het werk te krijgen. Jef is dan ook ingezet om +/- 150 gebruikers te voorzien van een laptop en toegang te geven tot de VPN-omgeving op 2 weken tijd om toch zo weinig mogelijk impact te voelen als bedrijf en zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden.

Jef is als industrieel system administrator bij zijn klant nog elke dag op het bedrijf aanwezig.
De klant produceert onderdelen voor vliegtuigen, dit wordt gezien als essentieel beroep. De productie omgeving draait nog elke dag en de onsite aanwezigheid van IT die de productie omgeving ondersteunt is dan ook vereist, waar dit voor andere collega’s niet vereist is. De support voor de office omgeving wordt vooral remote gedaan. Uiteraard gelden er zoals in elk bedrijf voorzorgmaatregelen zoals het regelmatig ontsmetten van de handen, het dragen van een mondmasker zodra je een verplaatsing maakt,... Maar dit neemt niet weg dat een onsite aanwezigheid nog altijd meer risico op een infectie met zich meebrengt. Spijtig genoeg is op de werkvloer dezelfde conclusie te trekken als in het straatbeeld, niet iedereen houdt zich altijd evengoed aan de regels wat dag in dag uit risico’s meebrengt waar we voordien geen rekening mee dienden te houden.

Het verhaal van Tom


Voor Tom is de impact op zijn werksituatie wel gewijzigd. Sinds midden maart ’20 werkt hij van thuis en stuurt als incident en change manager de teams voor zijn klanten aan. Hij ziet vooral een grote toename en omkanteling van de incidenten die gemeld worden bij een service desk, deze gaan nog meer over paswoord en VPN-problemen. Maar ook in de aanvragen die klanten doen voor nieuwe changes, daar zien we dat deze nu vooral gericht zijn op de VPN en netwerk infrastructuur en dat hiervoor ook meer budget wordt vrijgemaakt binnen de bedrijven. Waar bedrijven vroeger graag hun personeel op kantoor zagen om meer sociale controle te kunnen uitvoeren op de productiviteit, zijn ze nu verplicht hun personeel meer vrijheid te geven en van thuis te laten werken. Dit wil dan ook zeggen dat de meeste bedrijven hun infrastructuur hierop niet voorzien was en ze dit zo snel mogelijk dienden te voorzien. Maar als change manager zag hij ook vooral een verschuiving van de on prem infra naar de cloud. Waar servers en omgevingen vandaag de dag moeilijk te beheren zijn onsite en snelle interventies vaak niet mogelijk zijn, gezien de restricties die de regering oplegt voor niet-essentiële beroepen, zien we dat bedrijven meer investeren in cloud gebaseerde oplossingen en volop kiezen voor migraties naar deze technologie.


Spijtig genoeg was er voor al deze migraties weinig tijd en moest alles snel gebeuren zodat het personeel zo snel mogelijk terug productief was en de geleden financiële schade beperkt zou blijven. Dit ten koste van de vrije tijd en werkdruk die het IT-personeel te verwerken kreeg.


Bellen, hoe doe je dat?

Heb je ook wel eens zo'n ochtend gehad waarbij je telefoon rinkelt op het moment dat je net je eerste slok koffie neemt? Vandaag deel ik een persoonlijke ervaring over de wereld van telefonische sales - een wereld die nooit slaapt, altijd belt en soms verrast met de meest onverwachte vragen.

Nieuwjaarsresoluties voor IT-professionals: Een Gids voor Succes

Voor IT-professionals betekent de start van een nieuw jaar vaak het stellen van nieuwe professionele en persoonlijke doelen. Maar hoe zorg je ervoor dat deze resoluties niet slechts wensenlijstjes blijven? Hier zijn enkele strategieën om je IT-gerichte nieuwjaarsresoluties te laten slagen.

To Freelance or Not To Freelance

To freelance or not to freelance, dat is de vraag die veel ICT professionals zich stellen. De laatste jaren ziet ICT Talents een duidelijke stijging in het aantal freelancers. Niet alleen is de vraag bij de bedrijven gestegen, ook de ICT Talenten zelf hebben goede redenen om voor het freelance bestaan te kiezen.

Nieuwe talenten gezocht!

Wij zijn op zoek naar nieuwe talenten binnen ons team. Ken of ben jij zo iemand? Solliciteer nu!

Waarom jij kiest voor een carrière bij ICT Talents?

Aan de slag voor ICT Talents? Dat is kiezen voor een boeiende job in een warme, persoonlijke omgeving, zekerheid, proeven van verschillende werkomgevingen en functies als je wil en een ontwikkelingsplan op maat van je noden. Jij maakt deel uit van een hecht team, waarin eerlijkheid, openheid en wederzijds respect geen loze begrippen en ‘window dressing’ zijn, maar echt in de bloedbanen zitten. Ga jij mee met ICT Talents op (carrière)pad?

Getuigenis 1: werksituatie voor, tijdens & na corona

Ik schets even mijn huidige situatie. Ik startte 9 maanden geleden, midden in de coronacrisis, mijn nieuw project in een nieuwe wereld. Ondertussen heb ik mijn collega’s bij Nationale Nederlanden nog steeds niet in het echt gezien. Ook de sollicitatiegesprekken waren online zowel bij Nationale Nederlanden als bij ICT Talents. Joris en Marlies heb ik ondertussen al een keertje in het echt gezien. Toegegeven, met de mondmaskers toch niet hetzelfde maar het gaf me wel een zekerder gevoel. Zijn de Nationale Nederlanden en ICT Talents wel zeker over wie ze hebben aangenomen?

Getuigenis 2: werksituatie voor, tijdens & na corona

Bij Euroclear zijn alle medewerkers momenteel van thuis uit aan het werken, enkel het essentieel personeel is aanwezig op kantoor. Dat zijn ongeveer 50 medewerkers. Er is verder nog niets beslist over hoe of wanneer wij terug op kantoor zullen werken.

Getuigenis 3: werksituatie voor, tijdens & na corona

Momenteel werk ik afwisselend 1 week 3 dagen op kantoor, de andere week 2 dagen op kantoor en steeds met dezelfde collega. Voor corona was er een vrij strikt beleid wat betreft thuiswerk. Als je een half jaar in dienst bent, mag je 1 dag per maand thuiswerken. Maar er zijn nog geen vooruitzichten over de aanpak na corona.

Solliciteren via video

In deze huidige periode verloopt alles wat anders dan normaal. ‘Face-to-face’ solliciteren is momenteel niet mogelijk, dus worden er maatregelen genomen: het digitale sollicitatiegesprek. Er zijn veel tools op de markt die dit initiatief ondersteunen, maar hoe begin je eraan? Enkele tips.

+32 3 600 70 50 Spontaan solliciteren