Hoe COVID-19 een invloed had op onze wereld.
Voor ons is de impact van COVID-19 op de IT-wereld niet genoeg in de kijker gezet hoewel deze sector zeker ook zwaar onder druk is gezet door de wereldwijde crisis. Het lijkt voor het grootste deel van de bevolking vanzelfsprekend dat iedereen zomaar remote kan werken, maar een klein deel van deze bevolking is hier dan ook verantwoordelijk voor. Ook in “onze” sector is de impact op de mensen groot, overuren zijn geen uitzondering meer maar de nieuwe standaard, de druk verhoogt want iedereen moet nog steeds dezelfde service krijgen maar remote,...
Daarom brengen we vandaag graag ons verhaal naar jullie om onze ervaring te delen en jullie een kijk te geven in onze wereld.
Het verhaal van Jef
Voor Jef is de impact op zijn werksituatie op zich niet zo zeer gewijzigd door het vallen van de wereld in een crisissituatie, hoewel hij ook ingeschakeld is om de snelle beweging naar thuiswerk mogelijk te maken. Midden maart ’20 waren er handen te kort om iedereen, waar mogelijk, maar op die VPN aan het werk te krijgen. Jef is dan ook ingezet om +/- 150 gebruikers te voorzien van een laptop en toegang te geven tot de VPN-omgeving op 2 weken tijd om toch zo weinig mogelijk impact te voelen als bedrijf en zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden.
Jef is als industrieel system administrator bij zijn klant nog elke dag op het bedrijf aanwezig.
De klant produceert onderdelen voor vliegtuigen, dit wordt gezien als essentieel beroep. De productie omgeving draait nog elke dag en de onsite aanwezigheid van IT die de productie omgeving ondersteunt is dan ook vereist, waar dit voor andere collega’s niet vereist is. De support voor de office omgeving wordt vooral remote gedaan. Uiteraard gelden er zoals in elk bedrijf voorzorgmaatregelen zoals het regelmatig ontsmetten van de handen, het dragen van een mondmasker zodra je een verplaatsing maakt,... Maar dit neemt niet weg dat een onsite aanwezigheid nog altijd meer risico op een infectie met zich meebrengt. Spijtig genoeg is op de werkvloer dezelfde conclusie te trekken als in het straatbeeld, niet iedereen houdt zich altijd evengoed aan de regels wat dag in dag uit risico’s meebrengt waar we voordien geen rekening mee dienden te houden.
Het verhaal van Tom
Voor Tom is de impact op zijn werksituatie wel gewijzigd. Sinds midden maart ’20 werkt hij van thuis en stuurt als incident en change manager de teams voor zijn klanten aan. Hij ziet vooral een grote toename en omkanteling van de incidenten die gemeld worden bij een service desk, deze gaan nog meer over paswoord en VPN-problemen. Maar ook in de aanvragen die klanten doen voor nieuwe changes, daar zien we dat deze nu vooral gericht zijn op de VPN en netwerk infrastructuur en dat hiervoor ook meer budget wordt vrijgemaakt binnen de bedrijven. Waar bedrijven vroeger graag hun personeel op kantoor zagen om meer sociale controle te kunnen uitvoeren op de productiviteit, zijn ze nu verplicht hun personeel meer vrijheid te geven en van thuis te laten werken. Dit wil dan ook zeggen dat de meeste bedrijven hun infrastructuur hierop niet voorzien was en ze dit zo snel mogelijk dienden te voorzien. Maar als change manager zag hij ook vooral een verschuiving van de on prem infra naar de cloud. Waar servers en omgevingen vandaag de dag moeilijk te beheren zijn onsite en snelle interventies vaak niet mogelijk zijn, gezien de restricties die de regering oplegt voor niet-essentiële beroepen, zien we dat bedrijven meer investeren in cloud gebaseerde oplossingen en volop kiezen voor migraties naar deze technologie.
Spijtig genoeg was er voor al deze migraties weinig tijd en moest alles snel gebeuren zodat het personeel zo snel mogelijk terug productief was en de geleden financiële schade beperkt zou blijven. Dit ten koste van de vrije tijd en werkdruk die het IT-personeel te verwerken kreeg.