Ga naar hoofdinhoud
Getuigenis 3: werksituatie voor, tijdens & na corona

— Everything under CTRL.

Getuigenis 3: werksituatie voor, tijdens & na corona

Wat is de thuiswerksituatie? Voor corona, nu tijdens corona en hoe gaat de klant het aanpakken na corona? 

Momenteel werk ik afwisselend 1 week 3 dagen op kantoor, de andere week 2 dagen op kantoor en steeds met dezelfde collega. Voor corona was er een vrij strikt beleid wat betreft thuiswerk. Als je een half jaar in dienst bent, mag je 1 dag per maand thuiswerken. Maar er zijn nog geen vooruitzichten over de aanpak na corona. De laatste melding was dat thuiswerken verplicht werd verlengd voor mensen die dat kunnen tot en met 31 mei. Nadien kunnen er eventueel versoepelingen zijn.

Verandert de thuiswerkpolicy?
Vermoedelijk zal deze wel terug veranderen, al is het nog koffiedik kijken naar welk formaat. Zoals voordien 1 thuiswerkdag per maand of anders.

Hoe bereidt de klant zich voor op de werking post corona (communicatie, ...)?

Er wordt gecommuniceerd over de maatregelen via een intern “Facebook”-achtig platform. Iedere maand komt er minstens één update wat betreft de maatregelen.

Hoe pakt de klant de terugkomst aan?

Hier weten we nog niets over. Vorige zomer met de versoepelingen werd er per afdeling gewerkt. Bijvoorbeeld: de afdeling ICT komt op maandag werken en communicatie op dinsdag, enzovoort.

Staan er al activiteiten gepland?

Grote activiteiten zijn er nog niet gepland, maar onze manager heeft reeds aangegeven om na corona samen te dineren.

Welke veranderingen vond je positief?

In het begin was thuiswerken tof. Naarmate het jaar verstreek, was ik blij dat ik meer op kantoor mocht zijn in plaats van constant tussen vier dezelfde muren te moeten zitten. In het begin, toen ik bij de klant begon, kreeg ik het gevoel dat ze de mensen die thuiswerkten niet vertrouwden. Dat is nu hoop ik “onvrijwillig” toch veranderd.

Wat is je visie als mens en IT'er hierover?

Als ik kijk naar de algemene bevolking heb ik nog steeds het gevoel dat er veel onwetendheid is, zowel positief als negatief. Dat gaat van mensen die nog steeds stellen dat corona niet bestaat of ziekenhuiscijfers die worden gemanipuleerd, enzovoort.

Als IT’er is het voor ons een enorm zwaar jaar geweest. Dat zullen mijn collega’s wellicht bevestigen. We moesten ervoor zorgen dat iedereen kon thuiswerken en ook enkele diensten/afdelingen/firma’s digitaliseren die voordien zeer traag overschakelden. Als je dergelijke taken kan afronden in een “rampjaar”, dan geeft dit wel een goed gevoel.


Getuigenis 1: werksituatie voor, tijdens & na corona

Ik schets even mijn huidige situatie. Ik startte 9 maanden geleden, midden in de coronacrisis, mijn nieuw project in een nieuwe wereld. Ondertussen heb ik mijn collega’s bij Nationale Nederlanden nog steeds niet in het echt gezien. Ook de sollicitatiegesprekken waren online zowel bij Nationale Nederlanden als bij ICT Talents. Joris en Marlies heb ik ondertussen al een keertje in het echt gezien. Toegegeven, met de mondmaskers toch niet hetzelfde maar het gaf me wel een zekerder gevoel. Zijn de Nationale Nederlanden en ICT Talents wel zeker over wie ze hebben aangenomen?

Getuigenis 2: werksituatie voor, tijdens & na corona

Bij Euroclear zijn alle medewerkers momenteel van thuis uit aan het werken, enkel het essentieel personeel is aanwezig op kantoor. Dat zijn ongeveer 50 medewerkers. Er is verder nog niets beslist over hoe of wanneer wij terug op kantoor zullen werken.

Hoe COVID-19 een invloed had op onze wereld.

Voor Jef en Tom is de impact van COVID-19 op de IT-wereld niet genoeg in de kijker gezet geweest. Lees hier de verhalen van Jef en Tom.

Solliciteren via video

In deze huidige periode verloopt alles wat anders dan normaal. ‘Face-to-face’ solliciteren is momenteel niet mogelijk, dus worden er maatregelen genomen: het digitale sollicitatiegesprek. Er zijn veel tools op de markt die dit initiatief ondersteunen, maar hoe begin je eraan? Enkele tips.