Ga naar hoofdinhoud
Getuigenis 1: werksituatie voor, tijdens & na corona

— Everything under CTRL.

Getuigenis 1: werksituatie voor, tijdens & na corona

De huidige situatie van Steven

Ik schets even mijn huidige situatie. Ik startte 9 maanden geleden, midden in de coronacrisis, mijn nieuw project in een nieuwe wereld. Ondertussen heb ik mijn collega’s bij Nationale Nederlanden nog steeds niet in het echt gezien. Ook de sollicitatiegesprekken waren online zowel bij Nationale Nederlanden als bij ICT Talents. Joris en Marlies heb ik ondertussen al een keertje in het echt gezien. Toegegeven, met de mondmaskers toch niet hetzelfde maar het gaf me wel een zekerder gevoel. Zijn NN en ICT Talents wel zeker over wie ze hebben aangenomen?

Het antwoord werd snel bevestigd: zeer zeker! Ondanks het gebrek aan real life ontmoetingen ontstond er een band. We proberen zo vaak mogelijk te communiceren om het gebrek aan fysieke ontmoetingen te compenseren. De resultaten volgden, klant tevreden, ik tevreden, elkaar eens in het echt zien, doen we dan later wel eens. Je moet flexibel zijn in deze tijden, want alles verandert steeds. Iets waar IT-ers gewend aan zijn! We hebben dit zeker kunnen benutten tijdens deze uitzonderlijke situatie.

We proberen zo vaak mogelijk te communiceren om het gebrek aan fysieke ontmoetingen te compenseren.

Nadelen van het thuiswerken

Maar het thuiswerken heeft ook zijn nadelen. Sommige gesprekken vragen toch een bepaalde tact en aanpak. Ik denk dan vooral aan slechtnieuwsgesprekken en moeilijke discussies. Je hebt het gevoel dat de boodschap onvoldoende is overgekomen. Het isolement ervaarde ik eerst als een voordeel, maar nu begint het toch stilaan door te wegen. Mijn klant zit in het centrum van Brussel, niet meteen de voorkeurslocatie om naartoe te pendelen, maar ik kijk echt uit om een keer “op stap” te kunnen gaan buiten de muren van mijn home office.

Voordelen van het thuiswerken

De voordelen zijn dat je vaker thuis bent, de tijd die ik heb gewonnen door niet in de file te moeten staan, bijstuderen, klusjes in huis, spelen met de kinderen, … Iedereen in het huishouden profiteert er optimaal van. Maar hoe zal dit evolueren als we terug naar kantoor mogen/moeten?

Homework policy

Bij Nationale Nederlanden was er al een homework policy. Medewerkers mochten, na overleg met hun manager, regelmatig thuiswerken. Tijdens mijn job interview werd er verteld dat 2 dagen thuiswerken geen probleem zou zijn. Ze evalueren de situatie bij de klant, want ook zij zijn niet 100% zeker hoe en wanneer de situatie opnieuw zal veranderen. Het bedrijf hecht veel belang aan het welzijn van de medewerker. Dus ik ben er zeker van dat ze een goede oplossing zullen uitwerken voor in de toekomst. Het lijkt erop dat we 3 dagen per week van thuis uit kunnen werken. Dit geeft ons voldoende tijd om samen te komen in het echt en over de middag een gezellig terrasje te doen en bij te praten over de afgelopen 1,5 jaar aan corona miserie.. Kortom, de perfecte balans tussen je eigen tijd en tijd voor het werk met een minimum aan tijdsverlies!

We kijken er met z’n allen naar uit. Nog even volhouden collega’s, we zijn er bijna door!


Bellen, hoe doe je dat?

Heb je ook wel eens zo'n ochtend gehad waarbij je telefoon rinkelt op het moment dat je net je eerste slok koffie neemt? Vandaag deel ik een persoonlijke ervaring over de wereld van telefonische sales - een wereld die nooit slaapt, altijd belt en soms verrast met de meest onverwachte vragen.

Nieuwjaarsresoluties voor IT-professionals: Een Gids voor Succes

Voor IT-professionals betekent de start van een nieuw jaar vaak het stellen van nieuwe professionele en persoonlijke doelen. Maar hoe zorg je ervoor dat deze resoluties niet slechts wensenlijstjes blijven? Hier zijn enkele strategieën om je IT-gerichte nieuwjaarsresoluties te laten slagen.

To Freelance or Not To Freelance

To freelance or not to freelance, dat is de vraag die veel ICT professionals zich stellen. De laatste jaren ziet ICT Talents een duidelijke stijging in het aantal freelancers. Niet alleen is de vraag bij de bedrijven gestegen, ook de ICT Talenten zelf hebben goede redenen om voor het freelance bestaan te kiezen.

Nieuwe talenten gezocht!

Wij zijn op zoek naar nieuwe talenten binnen ons team. Ken of ben jij zo iemand? Solliciteer nu!

Waarom jij kiest voor een carrière bij ICT Talents?

Aan de slag voor ICT Talents? Dat is kiezen voor een boeiende job in een warme, persoonlijke omgeving, zekerheid, proeven van verschillende werkomgevingen en functies als je wil en een ontwikkelingsplan op maat van je noden. Jij maakt deel uit van een hecht team, waarin eerlijkheid, openheid en wederzijds respect geen loze begrippen en ‘window dressing’ zijn, maar echt in de bloedbanen zitten. Ga jij mee met ICT Talents op (carrière)pad?

Getuigenis 2: werksituatie voor, tijdens & na corona

Bij Euroclear zijn alle medewerkers momenteel van thuis uit aan het werken, enkel het essentieel personeel is aanwezig op kantoor. Dat zijn ongeveer 50 medewerkers. Er is verder nog niets beslist over hoe of wanneer wij terug op kantoor zullen werken.

Getuigenis 3: werksituatie voor, tijdens & na corona

Momenteel werk ik afwisselend 1 week 3 dagen op kantoor, de andere week 2 dagen op kantoor en steeds met dezelfde collega. Voor corona was er een vrij strikt beleid wat betreft thuiswerk. Als je een half jaar in dienst bent, mag je 1 dag per maand thuiswerken. Maar er zijn nog geen vooruitzichten over de aanpak na corona.

Hoe COVID-19 een invloed had op onze wereld.

Voor Jef en Tom is de impact van COVID-19 op de IT-wereld niet genoeg in de kijker gezet geweest. Lees hier de verhalen van Jef en Tom.

Solliciteren via video

In deze huidige periode verloopt alles wat anders dan normaal. ‘Face-to-face’ solliciteren is momenteel niet mogelijk, dus worden er maatregelen genomen: het digitale sollicitatiegesprek. Er zijn veel tools op de markt die dit initiatief ondersteunen, maar hoe begin je eraan? Enkele tips.

+32 3 600 70 50 Spontaan solliciteren