Getuigenis 2: werksituatie voor, tijdens & na corona
Wat is de thuiswerksituatie? Voor corona, nu tijdens corona en hoe gaat de klant het aanpakken na corona?
Bij Euroclear zijn alle medewerkers momenteel van thuis uit aan het werken, enkel het essentieel personeel is aanwezig op kantoor. Dat zijn ongeveer 50 medewerkers. Er is verder nog niets beslist over hoe of wanneer wij terug op kantoor zullen werken.
Verandert de thuiswerkpolicy?
Er is sprake van een versoepeling omtrent het thuiswerken. Door corona hebben ze gemerkt dat het bedrijf bijna perfect draait ondanks dat 99 procent van de mensen thuis werkt. Daardoor zullen de regels waarschijnlijk wel versoepelen.
Hoe bereidt de klant zich voor op de werking post-corona?
In het begin werden we telkens op de hoogte gebracht van de datum wanneer we terug naar kantoor zouden moeten. In de laatste e-mail in oktober zeiden ze dat iedereen moest thuiswerken tot er opnieuw nieuws is.
Hoe pakt de klant de terugkomst aan?
De terugkomst zal waarschijnlijk per afdeling of per verdieping in het gebouw gebeuren. Momenteel is er nog geen officiële communicatie geweest door het hogere management.
Staan er al activiteiten gepland?
Momenteel zijn er nog geen activiteiten binnen het bedrijf gepland.
Welke veranderingen vond je positief?
Ik moet van Antwerpen naar Brussel pendelen, dus ik vind het zeker niet erg om van thuis te werken. Dat bespaart me twee uur per dag aan reistijd.
Wat is je visie als mens en IT'er hierover?
Buiten het werk ben ik ook voorstander van thuiswerken, maar niet permanent. Het face-to-face contact is nodig voor een goede samenwerking met het team. Ik mis het sociale aspect van werken wel op lange termijn.