Ga naar hoofdinhoud
"Ik ga voor trotse en betrokken werknemers"

— Talent Management

"Ik ga voor trotse en betrokken werknemers"

"Ik ga voor trotse en betrokken werknemers." Aan het woord is Ann Dobbeni tijdens onze workshop in Antwerpen. En wie kan Ann ongelijk geven? Trotse werknemers presteren beter en zijn gewoonweg tevredener. Alleen: hoe kan je trots en betrokkenheid verhogen?

Ga als leidinggevende meer in interactie met je team

Waarom verlaten medewerkers het bedrijf? De bedrijfsleiders, hun communicatie of net het gebrek daaraan spelen een grote rol. Leiders verwachten terecht engagement van hun medewerkers, maar vergeten dat werknemers ook iets terugverwachten: interactie. En die interactie ontbreekt vaak.

  • Tip: gebruik de Q12-vragenlijst van Gallup. Met deze twaalf vragen bevraag je de relatie tussen werknemer en werkgever en meet je tegelijkertijd het engagement van de werknemer. Zo is één van de vragen: "Heb je de afgelopen zeven dagen lof gekregen over je werk?"
  • Tip: human resources en interne communicatie kunnen leidinggevenden ondersteunen om meer in interactie te gaan met de werknemers. Over thema’s die er voor de organisatie toe doen, zoals het vertalen van de strategie, veranderingsprojecten bespreken en concretiseren en de cultuur handen en voeten geven.

Ga verder dan informeren

Communiceren en informeren zijn geen synoniemen. En toch besteden veel bedrijven bijna 90% van hun communicatie aan informeren. Communicatie is vaak operationeel en gericht op korte termijn. Denk aan aankondigingen voor events, de overvloed aan nieuwsbrieven en overvolle Facebook- en LinkedInpagina’s. Of de bedrijfswaarden die wel aan de muur hangen, terwijl werknemers ze niet echt beleven.

  • Tip: HR en interne communicatie denken best ook op lange termijn en strategisch, eerder dan operationeel. En dat kunnen ze enkel doen door te veranderen (onderzoek, meet en stuur bij), betrekken (coach collega's in hun communicatie en ontwerp interactieve bijeenkomsten) en verbinden (gebruik interactieve platformen).

Bespreek de zorgen van je werknemers

Euromaster vroeg Ann om de implementatie van een SAP-systeem te begeleiden. Ann bezocht tijdens dit veranderingstraject enkele bandencentrales met een belangrijke startvraag: "Hoe kijken jullie ernaar om straks met een ander systeem te gaan werken? Vertel me je bedenkingen/zorgen hierbij."

Ann kreeg veel tips en bedenkingen en gebruikte deze feedback om een interactieve training te ontwerpen die niet alleen de werknemers vertrouwd maakte met het nieuwe systeem maar ook dialoog en uitwisseling erover faciliteerde. Door de training ruim voor de lancering te organiseren was er nog mogelijkheid om vanuit het trainingslokaal opmerkingen en wensen door te geven aan het ontwikkelingsteam om de laatste finesses aan de applicatie bij te sturen. Ondanks de grote change hadden de medewerkers het gevoel dat ze hier impact op hadden omdat er volop naar hen geluisterd werd en hier ook maximaal rekening mee gehouden werd.

  • Tip: vraag feedback van je werknemers voor, tijdens en na tijdens je veranderingstraject. Nodig hen uit om voorstellen te doen om mee richting te geven aan het ontwerp van de training. Als je aandacht geeft aan de weerstand en die verwerkt in je communicatie, project of training, dan gaan je werknemers positiever om met verandering.

Onze conclusie van deze avond: de uitdagingen waar interne communicatie voor staat, is heel herkenbaar voor onze HR community.


Een ontevreden klant? Voor ons niet acceptabel!

Ik ben senior HR consultant, wat betekent dat ik HR professionals match met opdrachtgevers. Onze klantenportefeuille is heel uiteenlopend en omvat zowel KMO’s als multinationals. Ik sta in voor werving en selectie alsook voor het plaatsen van freelance consultants. Verder bouw ik uiteraard ook het klantenbestand mee uit en ga ik op zoek naar nieuwe opportuniteiten in het HR landschap.

“Je managet geen personeelsbestand, je leidt mensen”

Elke maand gaat #ZigZagHR in gesprek met een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Sabine Weishaupt, Global Head Leadership Consulting & Initiatives at Deutsche Telekom.

Hoe engageer je leiders en medewerkers voor digitale transformatie?

Elisabetta Galli, Global Head of Knowledge, Development & Talent Management bij Banco Santander, vertelt #ZigZagHR hoe zij, in tijden van digitale transformatie, leiders en werknemers motiveert. Dit artikel verschijnt in de novembereditie van ZigZagHR.

“We zetten in op extreme klanten- én medewerkersgerichtheid”

Elke maand interviewt #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Raf Lamberts, Chief Human Resources Officer bij Vanderlande.

Hoe maak je de shift van een procesgerichte naar een mensgerichte organisatie?

Het probleem is niet nieuw. Er zijn al veel boeken geschreven over dezelfde vraag: hoe kunnen we sneller als organisatie evolueren?

De ideale job bestaat niet. Die maak je zelf.

“Waar zie jij jezelf binnen vijf jaar?” Werknemers krijgen standaard deze vraag tijdens sollicitatiegesprekken. Maar hebben leidinggevenden hier zelf wel een antwoord op?