Ga naar hoofdinhoud
Hoe maak je de shift van een procesgerichte naar een mensgerichte organisatie?

— Talent Management

Hoe maak je de shift van een procesgerichte naar een mensgerichte organisatie?

Het probleem is niet nieuw. Er zijn al veel boeken geschreven over dezelfde vraag: hoe kunnen we als organisatie sneller evolueren? En evolueren van een traditionele organisatie waarin hiërarchie en processen centraal staan naar een organisatie waar werknemers centraal staan? 

Als we de shift willen maken van een traditionele naar een mensgerichte cultuur, dan kunnen we dat volgens Bruce Fecheyr-Lippens maar op één manier doen: door in te zetten op de competenties van werknemers. Dit levert een grote meerwaarde op voor medewerkers én de organisatie zelf. Voor medewerkers omdat zij hun volledig potentieel kunnen benutten. Voor organisaties omdat werknemers die al hun talent kunnen inzetten, meer bereiken.

Ingrediënten 

De vaardigheden van werknemers maken dus het verschil, dat is duidelijk. Maar wat is er nodig om die skills maximaal te benutten, te ontwikkelen en te verbeteren? Vanuit zijn ervaring bij Solvay en als oprichter van het employee experience platform Huapii, adviseert Bruce Fecheyr-Lippens om één centraal platform te maken waarop elke werknemer een profiel met zijn/haar competenties heeft. Hij raadt aan om de volgende stappen te volgen: 

  1. Creëer visibiliteit: bevraag je werknemers en breng de vaardigheden van elke collega binnen de organisatie in kaart.
  2. Vergroot vindbaarheid: zorg dat collega’s op één centraal platform van elkaar kunnen zien wie welke competentie bezit. 
  3. Ga voor een match: ga bij de start van een nieuw project op zoek naar de werknemers die de skills hebben die nodig zijn om het project te doen slagen. 
  4. Geef feedback: motiveer werknemers om hun eigen skills te ontwikkelen via feedback, via mentoring en via learning. Zet hen aan het stuur van hun eigen carrière. 

Resultaat 

Als HR echt kiest om de shift naar een skill-based cultuur te maken en het juiste platform selecteert om die openheid te creëren dan volgen de resultaten vanzelf. Bruce testte het zelf uit: bij Solvay creëerde hij één platform waarop elke medewerker een profiel had met zijn/haar competenties. Hierdoor werd er meer samengewerkt tussen silo’s, waren werknemers meer geëngageerd omdat ze zelf verantwoordelijk zijn om zichzelf te ontwikkelen en was er meer interne mobiliteit. 

Kortom: de resultaten zijn duidelijk en ook de stappen daartoe. Inzetten op vaardigheden komt werknemers én bedrijven ten goede. De eerste stap die gezet moet worden is om er voluit voor te gaan. 


Een ontevreden klant? Voor ons niet acceptabel!

Ik ben senior HR consultant, wat betekent dat ik HR professionals match met opdrachtgevers. Onze klantenportefeuille is heel uiteenlopend en omvat zowel KMO’s als multinationals. Ik sta in voor werving en selectie alsook voor het plaatsen van freelance consultants. Verder bouw ik uiteraard ook het klantenbestand mee uit en ga ik op zoek naar nieuwe opportuniteiten in het HR landschap.

“Je managet geen personeelsbestand, je leidt mensen”

Elke maand gaat #ZigZagHR in gesprek met een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Sabine Weishaupt, Global Head Leadership Consulting & Initiatives at Deutsche Telekom.

Hoe engageer je leiders en medewerkers voor digitale transformatie?

Elisabetta Galli, Global Head of Knowledge, Development & Talent Management bij Banco Santander, vertelt #ZigZagHR hoe zij, in tijden van digitale transformatie, leiders en werknemers motiveert. Dit artikel verschijnt in de novembereditie van ZigZagHR.

“We zetten in op extreme klanten- én medewerkersgerichtheid”

Elke maand interviewt #ZigZagHR een internationale HR professional. Deze keer gaat Lesley in gesprek met Raf Lamberts, Chief Human Resources Officer bij Vanderlande.

De ideale job bestaat niet. Die maak je zelf.

“Waar zie jij jezelf binnen vijf jaar?” Werknemers krijgen standaard deze vraag tijdens sollicitatiegesprekken. Maar hebben leidinggevenden hier zelf wel een antwoord op?

"Ik ga voor trotse en betrokken werknemers"

Hoe kan je trots en betrokkenheid verhogen?