Innovatie in sales: Een vooruitblik op de toekomst.
Heeft B2B sales nog een toekomst?
Het eenduidige en simpele antwoord op die vraag is ja. B2B sales zal in de toekomst nog steeds een belangrijke rol spelen in de zakelijke wereld.
B2B sales is aan het veranderen door de technologische ontwikkelingen. We zien bijvoorbeeld dat meer en meer Millenials de beslissers van nu zijn en zij informeren zich digitaal. Pas na hun onderzoek naar informatie op internet en social media zoals Instagram, Youtube, Facebook, LinkedIn staan ze open voor gesprekken. Ze weten wat er te koop is en nemen vaker zelf het initiatief. Daardoor wordt de marketingcomponent dus veel belangrijker in het voortraject. Want het is natuurlijk zaak om online aanwezig te zijn op de plekken waar de aankoper de informatie verzamelt.
De marketeer heeft een aparte taak in het salesproces, maar beide opdrachten gaan hand in hand. Je kunt het zien als een symbiose. Met behulp van nieuwe technologieën als A.I. worden potentiële klanten als het ware gerekruteerd. Maar wat vervolgens primeert, is de expertise en toegevoegde waarde die de sales professional biedt aan de klant en het vertrouwen dat hij/zij wint.
Kortom, B2B-verkoop is dus geenszins dood en de interactie met de sales professional blijft essentieel. Er zal meer nadruk komen te liggen op het bieden van waardevolle oplossingen en vanuit expertise advies verlenen aan klanten. Met andere woorden: de klantenervaring wordt belangrijker.
Wat verandert er voor de sales professional?
“We gaan naar meer strategische, consultatieve en klantgerichte benaderingen. De verkoper die deals binnenhaalt, biedt nieuwe inzichten en toont aan wat de toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Welke kant best opgaan en hoe een verschil maken ? Het is belangrijk om diepe klantenrelaties te ontwikkelen, waar je de klant tracht te inspireren, inzichten geeft en uiteindelijk ontlast.
Dat betekent dat je als verkoper goed vragen moet kunnen stellen, actief moet kunnen luisteren, meedenken. Je moet de prospect durven te challengen en uit zijn/haar comfortzone halen. Het is de kunst om klanten te laten openstaan voor nieuwe manieren en oplossingen om naar hun eigen business te kijken.
Digitalisering speelt ook een steeds grotere rol bij sales. Dan spreken we met name over het gebruik van technologieën voor leadgeneratie, automatisering van processen en data-analyse om de salesresultaten te verbeteren. De nieuwste conversatie technologieën kunnen helpen bij het uitwerken van voorstellen en offertes.
Tot slot wordt naast de company brand een persoonlijke brand van de sales professional zelf noodzakelijk. Een goede persoonlijke brand geeft de klant vertrouwen. Daarnaast is de sales professional gemakkelijk vindbaar en onderscheidt zich van de anderen.
Hoe kan je jouw salesteam klaarstomen voor de toekomst?
- Technologie: zorg dat je verkoopteam op de hoogte is van de nieuwste technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en data-analyse. Laat hen werken met deze tools om ze te helpen bij het bepalen van de behoeften van klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen.
- Klantgerichtheid: train je verkoopteam om de nadruk te leggen op het opbouwen van duurzame relaties met klanten en hen te helpen bij het maken van verstandige beslissingen in plaats van het maken van snelle verkopen.
- Flexibiliteit: zorg dat je verkoopteam flexibel is en in staat is om zich snel aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden en klantenbehoeften.
- Communicatievaardigheden: versterk de communicatievaardigheden van je verkoopteam door hen training te geven in actieve luistervaardigheden en overtuigingskracht.
- Voortdurend leren: stimuleer het doorlopend leren van je verkoopteam door hen opleidingen, cursussen en workshops aan te bieden die hen helpen hun vaardigheden te verbeteren en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sales.
Ontdek meer over de toekomst van sales. Ontvang exclusieve inzichten en waardevolle tips.
Download nu onze video door je gegevens achter te laten op de volgende pagina.
Klik hier om verder te gaan!
|