Ga naar hoofdinhoud
Artikel inspiratiesessie Change & Transformation

— Default

Artikel inspiratiesessie Change & Transformation

Verandering is de enige constante. Een overduidelijke waarheid en cliché die Heraclitus en Boeddha al beschreven hebben. Vandaag ervaren we deze wetmatigheid maar al te goed. Bovendien gaat die verandering steeds sneller. De manier waarop we werken, moeten we opnieuw uitvinden, want sinds februari 2020 worden we gegijzeld door het coronavirus.

Alle bedrijven zijn bezig met transformatie, ongeacht de industrie. Klanten vragen andere diensten. Low-touch interacties met bedrijven, diensten en producten zijn het nieuwe normaal. Naast de veranderde relatie met de klant, moeten ook medewerkers zich voortdurend aanpassen. Hoe interageren met collega’s? Wat zijn de protocollen? Hoe organiseren we thuiswerk?

Ook bedrijfsleiders krijgen moeilijk vat op de realiteit vandaag. Het coronavirus brengt ons in een toestand van besluiteloosheid. Het IBM Institute for Business Value brengt in de studie Covid-19 and the Future of Business dé huidige prioriteiten van top-CEO’s in kaart:

  • Workforce safety & security
  • Customer retention
  • Cost management
  • Cash-flow & liquidity management
  • Enterprise agility
  • Digital transformation

Change: de actuele thema’s

En wat met HR? Midden oktober haalden we een aantal van onze change interim managers én klanten uit hun dagelijkse realiteit om samen te reflecteren over de meest urgente en herkenbare thema’s vandaag:

  • Echt veel werknemers en leidinggevenden bevinden zich op het einde van hun veerkracht. De grootste katalysatoren hiervoor zijn de voortdurende onzekerheid, het gebrek aan perspectief, het overcommuniceren of ondercommuniceren ... Coronamoeheid lijkt de nieuwe burn-out.
  • Een team vanop afstand leiden, managen en verbinden, vraagt andere vaardigheden. Naast de nood aan nieuwe digitale skills, voelen sommige leiders zich verloren. Digitale transformatie, niemand kan er nog omheen, en het moet sneller.
  • Een herstructureringsgolf valt niet uit te sluiten. Hoe bereid je je daarop voor? Hoe communiceer je naar je medewerkers? Hoe maak je een workforce planning die steek houdt? Hoe vermijd je dat je onderneming hieronder lijdt?
  • De nieuwe manier van werken – intern en extern – met klanten en leveranciers schreeuwt om flexibiliteit en wendbaarheid. Terwijl in veel bedrijven bureaucratische procedures de besluitvorming beïnvloeden. Waar begin je dan?

Change: de succesfactoren

Als tweede opdracht brainstormden we over welke succesfactoren nodig zijn om nu een organisatie door moeilijke tijden te loodsen. Ons doel: beter wendbaar de uitdagingen van morgen aangaan:

  • Voortdurende en real-time communicatie met medewerkers en stakeholders is cruciaal. Het afstandswerken vraagt meer structuur, richting en eenduidigheid over waar informatie gevonden kan worden.
  • Meer dan ooit is een menselijke aanpak, met empathie en ondersteuning, noodzakelijk.
  • Wellbeing, safety & security zijn geen luxe of nood voor een kleine minderheid. Employee Assistance Programs moeten structureel voorzien worden op alle niveaus.
  • Leidinggevenden moeten ondersteund worden om werknemers te motiveren vanop afstand.
  • Participatie is een volgend element. Mensen willen veranderen, maar niet veranderd worden. Luisteren alleen is niet voldoende. Je spoort werknemers best actief aan om mee te participeren. Verandering start bij de werknemers. Enkel dan kan de organisatie verandering succesvol implementeren.
  • Make sure you have a compelling story! Het is essentieel om een visie/strategie te ontwikkelen als baken en houvast, ook al is dit vandaag moeilijker dan ooit. Komt daarbij de noodzaak dat het hele leiderschapsteam zich achter dit verhaal van zingeving schaart.
  • Veel organisaties veranderen voortdurend zonder dat ze stilstaan bij de bereikte fases. Geef mensen tijd om de verandering te verankeren, alvorens iets nieuws te introduceren. Leer samen te genieten van de status quo die bereikt is.

We willen niet naïef zijn, deze lijst is allesbehalve compleet. Wat heeft in deze tijden een organisatie precies nodig? Welke vaardigheden zijn belangrijk? Wie zal het project trekken?

De ideale change agent: het profiel?

Betekent een andere wereld ook een ander profiel voor een ideale change agent? Onze experts presenteren de huidige ideale change manager:

  • Is een excellent communicator en stakeholder manager.
  • Verbindt en is voldoende empathisch in een remote context.
  • Kent en gebruikt een methodologie die werkt in een digitale context.
  • Gaat creatief om met de beperkingen van de dag. Anticipeert op nieuwe maatregelen, technologie die het laat afweten, medewerkers die plots in quarantaine zitten of ziek zijn…
  • Integreert een outside-in perspectief en neemt de sector, concurrenten en maatschappelijke context mee in beschouwing.
  • Daagt de opdrachtgever uit om concreet en duidelijk te zijn over de situatie en verwachtingen. Enkel zo kan men verwachten dat de werknemers kunnen omgaan met de ambiguïteit.
  • Neemt de rol van coach op en is in staat de emoties van de werknemers te vertalen naar de zakelijke taal van het management.

Een organisatie door een storm leiden, zorgt voor een enorme druk op alle niveaus. Dat vraagt leiderschap, expertise, vertrouwen en deskundigheid om verandering tot een goed einde te brengen. Al sinds 2008 investeert HR Talents in het leren kennen van HR interim managers die sterk zijn in hun vak. Door onze jarenlange ervaring weten we wie een changetraject succesvol kan begeleiden. Door onze ervaring kennen we de verwachtingen van onze klanten en kunnen we inschatten welk profiel bij welke klant of uitdaging past.

HR Talents combineert 200 jaar ervaring en weet dat, ondanks alle veranderingen, één iets niet verandert: de juiste persoon op de juiste plaats bepaalt mee de toekomst én het succes. We denken graag mee: sparringpartner zijn, is ons vak en onze missie.