Ga naar hoofdinhoud
“Slim verlonen, meer waarde(ring) voor hetzelfde geld!”

— Compensation & Benefits

“Slim verlonen, meer waarde(ring) voor hetzelfde geld!”

Slim verlonen is een van de meest populaire en innovatieve HR trends van het moment. De tijd waarin enkel de “grote jongens” hierin kunnen investeren is voorbij.

Enter Payflip… hun doel? KMO’s erop attent maken dat ook zij kunnen inzetten op een cafetariaplan en hen hierin begeleiden.

Maura Nachtergaele en Filip Van Doninck, co-founders van Payflip, startten allebei hun carrière in een KMO waar ze al snel merkten dat de samenstelling van een meer persoonlijk verloningspakket er niet ingeburgerd was.  Als je weet dat in België meer dan 50% van ons loonpakket naar de staat gaat en ons land op de derde plaats staat wat betreft hoogste werkgeverskost, dan kunnen we niets anders dan vaststellen dat er werk aan de winkel is.

In 2019 stond in De Tijd nog te lezen dat het aantal werknemers dat via een cafetariaplan zijn loon flexibiliseert, in een jaar tijd met de helft is toegenomen. De omschakeling naar flexibel verlonen zit dus in de lift, maar wat houdt dit in, zo een loonpakket à la carte?

Analoog aan het principe van zelfbediening in een cafetaria, kunnen werknemers zelf hun loonpakket samenstellen aan de hand van een plan, opgesteld door de werkgever. Dit is kostenneutraal voor de werkgever. De werknemers krijgen dus de mogelijkheid om delen van hun ‘klassieke loon’ (percentage van maandelijks brutoloon, bonus, eindejaarspremie,…) om te ruilen voor een ander voordeel dat hen meer voldoening geeft zoals een bedrijfsfiets, warrants, extra vakantiedagen, etc.

Tip: Hou het als KMO simpel. Vraag zelf aan werknemers naar hun favoriete voordelen en maak op basis van deze input een ‘shortlist’ van de populairste voordelen.

Belangrijk is dat het cafetariaplan een win-win is voor werknemer én werkgever. Het brengt geen verhoging van de loonkost mee, maar zorgt wel voor een groter en fiscaalvriendelijk budget voor de werknemer om te besteden aan alternatieven voor de cash uitbetaling van zijn of haar loon.

Wat betreft de regelgeving rond cafetariaplannen, kunnen we duidelijk zijn: er is geen cafetariaplanwetgeving. Dit zorgt ervoor dat er per gekozen voordeel de “normale” fiscaal-, arbeids-, en socialezekerheidsrechtelijke behandeling moet toegepast worden.  Wanneer een bedrijf een cafetariaplan invoert, moet die natuurlijk naar de werknemers worden gecommuniceerd. Zij moeten namelijk op de hoogte zijn van de gevolgen van een bepaalde keuze voor hun portemonnee.

Een KMO laat zich dus best goed omringen en informeren. Doe een beroep op de tool van het sociaal secretariaat of op Payflip om werknemers hun keuzes te laten maken en de nodige juridische documenten op te stellen.

Voor eens en voor altijd: “Flexibel verlonen is niet alleen weggelegd voor ‘de groten der aarde’ die worden geholpen door batterijen aan adviseurs. Het is zeker en vast ook toegankelijk voor KMO’s.”

Maura Nachtergaele.

 

Meer te weten komen over flexibel verlonen en de werking van Payflip? Contacteer dan Maura Nachtergaele of Filip Van Doninck.