DAF Trucks verlegt grenzen voor transporteurs
De nieuwe generatie XF, XG en XG+ van DAF Trucks is bekroond tot ‘International Truck of the Year 2022’. Met het hoofdkantoor in Eindhoven en de productiesite in Westerlo, bouwt DAF Trucks mee aan de toekomst van het wegtransport met aantrekkelijke, aerodynamische trucks die voldoen aan alle nieuwe Europese regelgevingen. De voorloper van die prestigieuze erkenning is de bouw van twee nieuwe, ultramoderne productiefaciliteiten in Westerlo. Eén ervan is de bodyshop, waar de truckcabines geassembleerd worden door meer dan 140 state-of-the-art robots. Project ENGI’neer Marc Willemans is met zijn ervaring in de auto-industrie een grote hulp bij de coördinatie van dit vooruitstrevende project.
Truck of the Year 2022
DAF Trucks greep na de aanpassing in de Europese regelgeving voor voertuigafmetingen van trucks, de kans om een vrachtwagen te ontwikkelen die het summum is van efficiency, verkeersveiligheid en chauffeurscomfort.
Doordat er op voorhand heel hard nagedacht werd over hoe de nieuwste generatie trucks gebouwd zou worden, zijn de slimme bodyshop en assemblagelijn in Westerlo in hoge mate geautomatiseerd. De trucks zelf zijn perfect uitgerust. Spiegels werden vervangen door camera’s, de modellen kregen extra veiligheidsfeatures, rijden zuiniger én de chauffeurs mogen rekenen op ongezien comfort.
Ergonomie en special packaging robots
Voor het project in de nieuwe bodyshop, kwam Project ENGI’neer Marc Willemans het DAF team versterken. Plaatonderdelen voor de productie van de truckcabines worden door verschillende leveranciers aangeleverd in Westerlo. “Om al deze plaatonderdelen op een uniforme manier aan te bieden aan de robots, zijn op maat gemaakte emballages nodig”, vertelt Marc. De plaatonderdelen die geleverd worden om de cabine van de truck mee op te bouwen, worden door een logistieke medewerker klaargezet in een robotcel. Van daaruit neemt een speciaal geprogrammeerde robot met grijpunit het werk over.
Marc ontwikkelde mee de emballages waarmee de producten automatisch door de robot kunnen worden uitgeladen. Belangrijk daarbij is dat alle onderdelen voor de robot zo identiek mogelijk zijn. Door middel van sensoren kan een afwijking door de robots snel gecorrigeerd worden. Zo valt het productieproces nooit stil. Daarnaast zijn er ook nog manueel te beladen emballages, waarbij veel aandacht besteed moet worden aan de ergonomie van de medewerkers. Marc gaat verder: “In totaal ontwikkelden we 117 unieke emballages die elk uitvoerig getest werden met de medewerkers van logistiek, ergonomie, productie, engineering en de leverancier van de robotcellen. We maakten aanpassingen tot het gewenste resultaat bereikt werd en gingen over tot serieproductie. De totale investering van de emballages voor de carrosserie bedroeg ongeveer acht miljoen.”
Uitgebreid en boeiend productieproces
Teamleider van de projectengineers bij DAF Trucks, Andy Swinnen, vertelt wat meer over het proces dat gepaard gaat met de ontwikkeling. “Wij werken met projectteams die elk hun eigen verantwoordelijkheidsgebied hebben. Eerst en vooral brengen we in kaart welke processen nodig zijn om het eindproduct dat we voor ogen hebben te verkrijgen. Daarna denken we na over welke installaties er nodig zijn om de truck te kunnen bouwen. Voor dergelijk project loopt de studie over enkele jaren.”
Zodra het ontwerp er is, gaan de teams op zoek naar leveranciers die de emballages kunnen bouwen. Eenmaal de juiste leveranciers aan boord zijn, kan de productie van de emballages beginnen.
Een fijne omgeving vol kennis van zaken
Uiteraard blijft men bij DAF Trucks verder nadenken over procesverbetering en voert men waar nodig aanpassingen door. Voor Marc is de uitdaging alvast welkom en gaat hij naast projecten in de body afdeling ook projecten ondersteunen in de trimming: “Het is een fijne omgeving om in te werken. De leidinggevenden zijn aangename mensen met kennis van zaken die open staan voor andere ideeën en houden van goede communicatie. Als ENGI’neer is dat een van de zaken die mijn job zo aangenaam maakt”, sluit Marc af.
Interesse gewekt?
Heb je interesse om meer te weten over onze projecten?
Laat hier je gegevens achter en ontvang de blueprint bij jouw thuis!